5 posiłków dziennie, czyli jak jeść regularnie po CHLO

Czym jest i jak objawia się „zatkanie” po CHLO? Dlaczego nie warto dopuścić do przejedzenia się? Jak jeść regularnie 5 posiłków dziennie po CHLO?

Dzięki CHLO (chirurgiczne leczenie otyłości) mamy bardzo duże ułatwienie w kwestii regularnego jedzenia pięciu posiłków dziennie. Po CHLO żołądek jest mniejszy, więc jest nam łatwiej zastosować się do zasady małych posiłków (nie mamy innego wyjścia). Gdy zjemy już swój mały posiłek, z racji na jego wielkość strawimy go szybko, więc w naturalny sposób za około 2,5-3 godziny żołądek przypomni nam o posiłku burczeniem. Wiele osób w moim otoczeniu zwróciło uwagę na to że ciągle coś jem 🙂 Dlaczego ciągle jestem głodna? Bo jem regularnie, ale mało – więc jest to też bardziej zauważalne. Najczęściej przyzwyczajeni jesteśmy do sprawdzonego systemu: śniadanie (ewentualnie również drugie śniadanie), obiad, kolacja. Niestety często wiąże się to z „jedzeniem na zapas”, aż do znanego nam ze świątecznych obiadów przejedzenia. Nie jest to przyjemne, a na pewno nie zdrowe. Po CHLO człowiek szybko uczy się nie przejadać i dzięki temu szybko uczy się tego ile można zjeść by z tego powodu nie cierpieć. Dwa miesiące po operacji kiedy zaczynałam wprowadzać pokarmy stałe, kilka razy zdarzyło mi się „zatkać”. Byliśmy wtedy z tatą w wyjątkowo kiczowatej restauracji w Poniatowej. Wyskoczyliśmy na chwilę z Kazimierza Dolnego 30km na obiad, bo zachciało nam się ryby – czasem tak się jakoś dzieje 😀 Wspomniane wcześniej „zatkanie” objawiało się wrażeniem duszności, mdłościami, ściskaniem w przełyku i nagłym nadmiarem śliny (której nie chce się połknąć, bo mogłoby to być już za dużo dla małego żołądka). Poza tym powyższe objawy sprawiają że najchętniej pobiegło by się do toalety to wszystko zwrócić. Nie, nie, nie! Nie jest tak łatwo! Jednocześnie człowiek nie ma siły się ruszyć (tym bardziej szukać łazienki w nieznanym miejscu) oraz ciężko przychodzi mówienie. Więc siedzi się przy stoliku jak zombi z grobową mina czekając na cud. Co mi pomogło? Pozbycie się nadmiaru śliny z ust, przepłukanie zimną wodą oraz ochłodzenie się (w tym przypadku wyjście na dwór zimą). Z tego co czytałam na grupach dotyczących CHLO na Facebooku to wiele osób w przypadku „zatkania” po prostu wymiotuje. Zazdroszczę. Serio. To rozwiązuje problem w kilka minut. Jestem ponad rok po operacji – nie wymiotowałam ani razu. Oczywiście wszystko działa w dwie strony i niektórzy to mnie będą zazdrościć, ale wiąże się to z tym że gdy zjem za dużo to muszę cierpieć dłużej. Dzięki temu bardzo szybko nauczyłam się tego jakiej wielkości porcje będą dla mnie odpowiednie i jednocześnie uregulowałam sobie jedzenie 5 posiłków dziennie.
Podsumowując…

Co najczęściej prowadzi do „zatkania się”? (na podstawie moich doświadczeń)

  • niedokładne pogryzienie jedzenia (większe kawałki trudniej się trawią, zajmują więcej miejsca)
  • picie tuż po jedzeniu (u mnie to najgorsze zło, najłatwiej prowadzące do katastrofy) – w broszurce, którą dostałam wychodząc ze szpitala w Łęcznej pisali by nie pić 30 minut przed i po jedzeniu. Nie musicie już tego sprawdzać! Zrobiłam to za was 😀
  • zbyt szybkie jedzenie (sygnał o sytości dochodzi do mózgu z pewnym opóźnieniem – warto na niego poczekać)
  • posiłek złożony z jednej konkretnej rzeczy – niestety każdy metodą prób i błędów musi sam ocenić co mu nie podchodzi. U mnie to było zjedzenie surowej marchewki lub upieczonej dość suchej wołowiny – u mojego taty: banan

 

Dziś sylwester, więc nie dajcie się złym poradom z tanich kolorowych magazynów (powiela się stwierdzenie że nie należy jeść po 18). Otóż nie należy jeść po 18 jeżeli zamierzacie iść spać około 20.30 (ale zakładam że większość osób wyrosła z zasypiania tuż po wieczorynce). Jeżeli już trzymamy się 5 posiłków dziennie to pamiętajmy że im dłuższy jest nasz dzień tym również może być to więcej posiłków (chodzi w końcu o regularność, o stałe dostarczanie organizmowi energii w mniejszych dawkach), więc jeżeli dziś pójdziecie spać o 4.00 to ostatni lekki posiłek przysługuje o 2.00 🙂

Chudego nowego roku 2019!

 

//post przeniesiony z bloga chude życie – oryginalnie opublikowany 31 grudnia 2018//

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s